Memo Akten fundamental frequencies
メモ・アクテン fundamental frequencies -意識の庭へ-
2018 5.1-5.26
2018 5.1-5.26
fundamental frequencies -2018年4月-
網膜に降り注ぐ電磁放射線や、鼓膜で共振する圧力波、大海の波。体内にある無数の原子の振動や、超質量のブラックホール衝突による重力波。地域社会から国際社会までのあまねく経済市場や、或る集団・人種の中で作用する力学など。 我々の人生はまさに、こうしたあらゆるスケールにおける振動や共振、そして複雑なリズムにさらされている。
世界の仕組みを理解しようという人為もまた、人間の脳内をめぐる神経ネットワークから写し出されたものだ。神経系が昂る、その周波や電気信号が、静的均衡を見つけ保とうとする。それと同時に、外部からの刺激やそこから生まれるフィードバックループが、人の心を揺さぶり、より高次の波へ、じわじわとその存在感を増していく。
身体という次元を超えて“耳障り”な情報の奔流にさらされ続ける日々でも、その不協和音のオンパレードの中に我々はいつしか、まるでパターン認識用機械のように、ある種の意味性を見出すようになった。人間の脳では多くの情報が切り捨てられる一方で、ある限られたシグナルだけは、経験値に基づいた予測システムによる変換・統合を経て、より高次のレイヤーへと移行するからだ。
ヴァイオリンが奏でる音階の基幹周波ーfundamental frequenciesーのように、外的世界を取り巻く複雑性は、我々の心的・内的プロセスを経ることで、より平易で抽象的な現象へと変換される。 つまりより強く輝くシグナルに導かれながら、我々は世界を感じ、理解していくための手立て、物語を編んでいくことができる。
このように創り上げられた予測能力や事前信念を以って、より高次な現実や真実に到達することができるのが、人間なのだ。
本展では、様々な視覚的・聴覚的作品が、こうした思惟によって紡がれている。自然界を捉えるその眼差しを機械を通じて得んとする。複雑な自然現象を抽象化する、または増幅・強調するアルゴリズムの応用に加え、神経科学や人工知能(A.I.)分野の潮流を反映した視覚・認識モデルの可能性を追求している。
自身が思う、大切なものや人、その理由。
無限とも言える自己肯定の意識や偏見。異なる意見と相容れない感覚。
それらが導く先の、現代社会に刻まれる埋まることのない傷。
本展は、機械学習やアルゴリズムを用いて我々人間という存在、その真義や価値を明らかにしようとする試みの一端にすぎない。いまいちど、生命としての人間を深く考え理解する上での示唆に繋がることを願う。
fundamental frequencies – April 2018 –
From the waves of the oceans, to the electro-magnetic radiation that falls on our retinas, to the pressure waves that resonate our ear drums; from the vibrations in the atoms in our bodies, the fluctuations in quantum fields, to the gravitational waves of supermassive black holes colliding; from the financial markets of local and global economies to the dynamics of group populations; we are immersed in a world of oscillations and complex rhythms.
Furthermore, the very act of trying to make sense of this world is mirrored in the neural networks of our own brains. While waves of neuronal excitement and electrical activity try to find stable configurations of equilibrium, perturbations and higher order waves ripple through in response to external stimuli and feedback loops.
And yet as we are constantly bombarded with streams of high-dimensional, noisy information – as pattern recognising machines – we are able to find meaning in this cacophonous assault on our senses. The brain discards much of
the information, with only a select few signals penetrating through to higher levels of cognition, transformed and integrated at each level with internal predictions based on prior experience.
Like the fundamental frequency of a note on a violin, the complexity of the external world is gradually reduced in our minds to much simpler, abstract representations. We construct stories, woven around these dominant signals, allowing us to see, hear, feel and understand.
We build higher-level realities and truths, shaped by our expectations and prior beliefs.
This exhibition brings together a number of visual and sonic works connected by these threads. They present a view of the natural world mediated by machines, using algorithmic methods to abstract, amplify and dramatise complex phenomena and rhythms, and at times exploring computational models of perception and cognition inspired by developments in the fields of neuroscience and artificial intelligence.
The works are part of a larger series using machines and algorithms as a means to reflect on ourselves and how we make sense of the world; what – and who – we choose to value and why; our own self-affirming cognitive biases and prejudices; our inability to see the world from others’ point of view and empathise with those we disagree with; and the resulting social polarisation and gaping wounds in our societies.
協力
一般財団法人 吉岡文庫育英会
メモ・アクテン | Memo Akten
メディアアーティスト、人工知能研究者
1973年イスタンブール生まれ。ロンドン五輪で発表した《Forms》(クアヨラとの共作)で世界最高峰のメディアアートの祭典「アルスエレクトロニカ・フェスティバル」での最優秀賞「ゴールデン・ニカ賞」を受賞。近年日本でも盛んになっているクリエイティブ・コーディングのプラットフォーム「openFrameworks」への貢献も積極的に行なっており、多くのクリエイターがレファンレンスしている。現在は英国ゴールドスミス・カレッジにて人工知能の研究を行う。
Memo Akten is an artist working with computation as a medium, exploring the collisions between nature, science, technology, ethics, ritual, tradition and religion. Combining critical and conceptual approaches with investigations into form, movement and sound, he creates data dramatizations of natural and anthropogenic processes. Alongside his practice, he is currently working towards a PhD at Goldsmiths University of London in artificial intelligence and expressive human-machine interaction. His work has been shown and performed internationally, featured in books and academic papers; and in 2013 Akten received the Prix Ars Electronica Golden Nica for his collaboration with Quayola, ‘Forms’.